کد مطلب:277197 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

حق و راستی با مهدی و او با حق همراه است
در مورد این عنوان كه در فرازی از بشارت كتاب «باسك» در باره موعود ملّتها آمده و از آن فهمیده می شود كه منظور از او حضرت مهدی (علیه السلام) است كه در آخر زمان می آید، روایات چندی از پیشوایان معصوم (علیهم السلام) رسیده است كه برای مزید بصیرت برخی از آنها را در اینجا می آوریم:

1 ـ عبدالله بن عمر در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل می كند كه فرمود:

«یَخْرُجُ الْمَهْدی وَعَلی رأسهِ غَمامَةٌ فِیها مَلَكٌ یُنادِی: هذا خَلیفَةُ اللهِ الْمَهْدِیّ فَاتَّبعوُهُ». [1] .

«هنگامی كه مهدی (علیه السلام) خروج كند، یك قطعه ابر بر سر او سایه می اندازد و بالای سرش حركت می كند، و فرشته ای در میان آن قرار می گیرد و بانگ بر می آورد: این خلیفه خدا مهدی است از او پیروی كنید».

2 ـ حذیفه یمانی در حدیثی از پیامبر اكرم نقل می كند كه پس از شرح داستان سفیانی فرمود:

در آن هنگام منادی آسمانی بانگ بر می آورد:

«یا أیُّهَا النّاسُ! اِنّ الله قَدْ قَطَعَ عَنْكُمْ یَدَ الجَبّارینَ وَالمُنافِقِینَ وَأشْیاعَهُمْ، وَوَلاّكُمْ خَیْرَ أمَّةِ محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) فَالْحَقُوا بِهِ بِمَكَّة فَإِنَّهُ الْمَهْدیّ». [2] .

«هان ای مردم! خداوند دست ستمكاران، منافقان و پیروان آنها را از شما كوتاه كرد، و بهترین فرد اُمّت محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) را بر شما فرمان روا قرار داد، اینك به سوی او بشتابید كه او هم اكنون در مكّه معظّمه است و او مهدی (علیه السلام) است».



[ صفحه 287]



3 ـ شهر بن حوشب از رسول اكرم نقل می كند كه فرمود:

«در ماه محرّم منادی آسمانی ندا می كند: آگاه باشید كه برگزیده خدا از میان بندگانش فلانی ـ یعنی حضرت مهدی (علیه السلام) ـ است، فرمانش را بشنوید و از او اطاعت كنید». [3] .

4 ـ امیر مؤمنان علی (علیه السلام) می فرماید:

«هنگامی كه منادی آسمانی بانگ برآورد كه حق با آل محمّد (علیهم السلام) است، نام مقدّس مهدی (علیه السلام) بر سر زبانها می افتد و محبّت او در دلها جای می گیرد، و دیگر كاری جز یاد نام او نخواهند داشت». [4] .

5 ـ امام باقر (علیه السلام) می فرماید:

«در آن روز منادی آسمانی به نام مهدی (علیه السلام) صدا می زند. هیچ خفته ای نمی ماند جز این كه بیدار می شود و هیچ ایستاده ای نمی ماند جز این كه می نشیند و هیچ نشسته ای نمی ماند جز این كه روی دو پایش می ایستد؛ زیرا همه دچار وحشت و اضطراب می شوند. درود خدا بر كسی كه آن صدای اوّلی را بشنود و پاسخ دهد كه آن صدای جبرئیل امین است». [5] .

6 ـ امام رضا (علیه السلام) می فرماید:

«منادی از آسمان ندا سر می دهد؛ همه مردم روی زمین می شنوند كه آنها را به سوی قائم (علیه السلام) فرا می خواند و می گوید: آگاه باشید كه حجّت خدا در كنار خانه خدا ظاهر شده است؛ از او پیروی كنید كه حق با او و او با حقّ همراه است». [6] .


[1] منتخب الاثر، ص 448، ح 4.

[2] عقد الدرر، ص 35 و منتخب الاثر، ص 449، ح 9.

[3] عقد الدرر، ص 156.

[4] بشارة الاسلام، ص 183 و منتخب الاثر، ص 163، ح 66.

[5] منتخب الاثر، ص 449، ح 12.

[6] بحار الانوار، ج 52، ص 322، ينابيع المودة، ج 3، ص 109، باب 78 و ص 164، باب 94، منتخب الاثر، ص 220، ح 1 ؛ كفاية لاثر، ص 271.